De klus is geklaard

He he, de kogel is door de kerk. De SP jongeling heeft zich op de kaart kunnen zetten en de ABN Baron krabt zich vanavond in het kruis en denkt: fuck you. Heft het glas, en slaat zijn buurman op de schouder die zich net tegoed wilde doen aan een stukje ganzenlever. Nederland is weer rustig en Jeroen krijgt vanavond de knuffels van zijn zusters. Goed gedaan jochie. Geef ze van katoen.

Als mens en als professional kijk ik naar het automatische proces van de pokerface die menigeen op heeft gezet, tijdens wat men noemt de clash. Politiek versus Bestuurders. Onbegrijpelijk voor mij is de sirene stilte die er nu heerst. terwijl het gordijn net gevallen is. Oke, het is vandaag zonnig en is het overgrote deel van God los. Korte broeken, onthaarde benen en slippers, heel veel slippers. Wat een land vol idioten zeg.

Veel mensen herkennen de basale emotie wel, de nuance niet. Er is één deel van ons vel wat de emotie altijd laat zien. Verraad, wat er gedacht en echt gezegd wordt. Inderdaad: het voorhoofd.

In elk professioneel gesprek wat ik heb lees ik de emotie van de ander, En als ik zag wat ik gezien heb, dan heeft 99,9 % van de clash aanwezigen geprobeerd oprechte emotie aan de camera te tonen en aan het volk te laten zien. En wat mij betreft zijn ze cum laude gezakt voor oprechte emotie.

Maar wat zeur ik nu toch. Het is vrijdag, en u leest na het zonnige weekeinde vol met drank en wellicht aangewakkerde liefde een keer deze column. Effe geen ons geld geneuzel.

Ik heb vanavond van 18.00 tot 20.00 uur met Joop de Beagle voedselpakketten rondgebracht
bij oudjes. Het eten is welkom en Joop nog meer, Die krijgt de aai over de bol en ik een dankbare blik. Wat zou er toch op mijn voorhoofd staan, denk ik wel eens.

De oude man van 82 kijkt me aan. Binnen ruikt het naar stof en overal liggen boeken en tijdschriften. 82 En bijna vergeten. We roken altijd samen een zwaar shagje en drinken een bakkie prut. Een man waar het leven, op het voorhoofd staat. Echt en puur, waar al de clashgenoten veel van zouden kunnen leren. Maar ja, hij is geen Baron, geen graaier en heeft schijt aan de Politiek.

Maar één ding hebben we allemaal: een voorhoofd. En die van mij is echt en van de oude man ook. Je krijgt er alleen wel honger van!

de Pluis ( en Joop)