Heeft u een idee waarmee u Ons Geld kunt helpen?

Veel mensen hebben nagedacht over aanpassingen van het geldstelsel, monetaire hervorming.
Mocht u er daar een van zijn, dan horen wij graag van u. We willen namelijk zoveel mogelijk gegevens verzamelen en daarbij kunnen we uw hulp gebruiken.

Geef aan waar het idee over gaat, of en hoe het uitgevoerd kan worden en zo ja, door wie dan. Het kan iets heel simpels zijn, tot iets waar veel mensen voor nodig zijn. We kunnen niet van te voren laten weten of we het gaan gebruiken, maar het idee van dit onderwerp is dat we ideeën bespreken totdat we tot iets komen waarvan we allemaal zeggen dat we dat moeten gaan doen.

Voorbeeld:
Het jongetje uit ‘De nieuwe kleren van de Keizer’ ziet niet als enige dat de Keizer naakt is, maar omdat hij niet bezig is met ‘dom worden gevonden’ is hij wel de enige die durft te zeggen dat de Keizer naakt is.
Je zou ‘De Verleiders’ kunnen zien als het jongetje - zij hebben geen academische carrière als economen te verliezen.
Het is namelijk voor een econoom niet aantrekkelijk om iets over het geldstelsel te zeggen. Daar hoor je namelijk niets over te zeggen.
Een idee is om economen zover te krijgen om zich uit te spreken vóór het burgerinitiatief Ons Geld.

Dit is maar een voorbeeld, hopelijk kunnen we er samen nog meer verzinnen!

Best Forum,

Heb allerei ideeën en wil ook bijdrage leveren, echter er wordt niet gereageerd op mijn email op sollicitatie op functies bij "onsgeld"
Hoe gaat het nu verder?
Succes!

Hoi Viqtor,

Zou je mij in een privébericht de details kunnen geven waarmee je contact hebt opgenomen met Ons Geld m.b.t. de sollicitatie?
Ik zal het dan doorspelen aan diegene die verantwoordelijk is voor de sollicitatie. Vermoedelijk is diegene die de e-mail ontvangen heeft nog niet in staat geweest om te reageren. Mag ik weten hoe lang geleden je de e-mail verstuurd hebt?

Alvast hartelijk bedankt voor je interesse in een functie bij Ons Geld. We kunnen echt nog wel vrijwilligers gebruiken.

Groetjes,

Johan

Ik heb een zeer goed idee voor een ludieke actie, deze kunnen jullie zo in het theater gebruiken. Maar je kan het ook heel goed gebruiken om deze zaak Europees gezien nog meer op de kaart te krijgen, zeker nu de ECB Draakje zijn leeggeschoten bazooka van nieuwe munitie heeft voorzien.

We krijgen dan ook geen 2200,- per euroburger van de ECB, zoals het nu verkocht wordt, maar het gaat ons met factor 1:30 minimaal 66000,- per euroburger kosten.

Niet te vreten zeg, die dure eurohamburgers, op dit moment zijn we slachtvee voor de krampachtige pogingen van de EU om de boel weer op poten te krijgen. Je zou er bijna voor op een anti Europa partij van gaan stemmen.

Ik stel mij voor een hamburger met de naam ‘euroburger’ op de markt te brengen, bestaande uit een stapeltje papieren euro geld (22 x 100 euro of 66 x 1000). Deze kunnen we dan kopen voor 1 euro, uhum, dat jaagt de economie weer lekker aan. Het ‘specimen geld’ wat daar tussen zit is dan in feite net zo echt als het ‘echte geld’ van de ECB! :smile:

Voor zover er nog intellectuelen in de politiek aanwezig zijn weten ze zich wel goed te verstoppen tegenwoordig… :wink:

Dag,

Ik zou wel voor Ons Geld contact willen leggen met politici om ze te bevragen over hun kennis over het financiele systeem. Dat doe ik nu af en toe onder mijn eigen naam, maar het is denk ik nuttiger om dat voor Ons Geld te doen. Heb ook gereageerd op de sollicitatie die daarvoor op de site staat maar de jongens zullen het vast erg druk hebben. Gebeurd genoeg de laatste tijd en daar ben ik erg blij mee. Ik heb trouwens al eerder wat vertaalwerk gedaan voor Ons Geld.

Groetjes

Het is in de toekomst zeker weer mogelijk om, in de naam van Ons Geld, politici aan te schrijven.

De discussie over “ons Geld” is in de 2e kamer geweest.
Dat is in Nederland, de € is echter europees.
http://internationalmoneyreform.org/

Maak een korte versie van het “Ons geld” voorstel.
Maak een server in een veilig land (Finland of Zweden)
Vertaal die korte versie in alle euro talen en zet die op die server…
Open een bank rekening ook in Finland of Zweden.
Maak flink publiciteit in alle € landen
Laat iedereen die het voorstel ondersteund, € 1 of € 0,01 overmaken op de rekening, ter bestrijding van de onkosten.
Als er voldoende ondertekenaars zijn, spijker die korte versie aan de deur
van Europa in Brussel, ECB in Frankfort en de BIS bank in Basel.

Wie doet mee???

Het plan is goed, de uitvoerig is wat lastiger.
Het is namelijk lastig om een ‘korte’ versie van de plannen van de International Movement for Monetary Reform te maken - ook al zijn deze plannen grotendeels gelijk aan die van Ons Geld.

Nu weet ik niet in wat voor kringen je verkeerd, Guus, maar in mijn omgeving hebben mensen over het algemeen niet zo’n zin om naar dit soort ideeën te luisteren, hoe goed ze ook zijn. Het gaat mij dan ook vooral om bewustwording. Ik ben van mening dat onze plannen zo goed zijn dat als iemand de moeite zou nemen om zich er in te verdiepen, dat hij of zij al snel tot de conclusie zal komen dat deze inderdaad vrij goed zijn.
De vraag in deze is dan dus ook hoe je mensen kunt interesseren voor het onderwerp.

Voor een deel gaat dit vanzelf aangezien de economische malaise nog zeker niet voorbij is. Aan de andere kant zullen mensen zich niet ‘roeren’, zolang ze hun natje en hun droogje hebben. Bovendien hebben veel mensen nog altijd de indruk dat ze er niets aan kunnen doen. Gelukkig heeft Burgerinitiatief Ons Geld inmiddels bewezen dat dát niet waar is, want de politici van dit land hebben zich inmiddels ‘uitgesproken’ over onze plannen en willen onderzoek naar hoe het systeem anders ingesteld kan worden.

Nu wil ik je voorstel echt niet afbranden en daarom geef ik een suggestie voor een alternatief voor je plan. We gaan geen korte versie maken van onze plannen, maar we gaan oneliners verzinnen die we kwijt kunnen op flyers, folders en posters. Deze attributen kunnen dan verwijzen naar ‘het plan’ zodat diegene die inzien dat we zo niet door kunnen gaan op onze website terecht kunnen. Ik ben in ieder geval bereid om deze weer te gaan verspreiden. Tenslotte kunnen we mensen nu wijzen op het feit dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid al de opdracht heeft gekregen om het te onderzoeken en dat de politiek ons dus serieus neemt.
Een paar voorbeelden van teksten:

Geld is altijd al gratis geweest voor banken - zolang ze het uitleenden.

Heb je geld nodig om geld te kunnen scheppen? Nee, niet van te voren!

Waarom lenen landen geld? Omdat ze hun eigen geld niet meer mogen scheppen.

Kredietverlening, wist u dat er ook andere manieren van geldschepping zijn?

Die laatste is wellicht niet zo sterk, maar je snapt het idee.
We hoeven ons plan niet in te korten, te versimpelen of toegankelijker te maken, we dienen er voor te zorgen dat mensen geïnteresseerd raken zodat ze ons plan wíllen lezen.
Monetaire hervorming valt of staat namelijk bij de motivatie van een grote(re) groep toegewijde mensen. Zolang we de feiten voor zich laten spreken, kunnen we duidelijk maken dat onze plannen het ook redden in bijvoorbeeld het Europees Parlement.

Johan, Je vraag “waarmee we Ons Geld kunnen helpen” zou ik gesplitst willen zien in twee delen.

Op de eerste plaats gaat het hier om een protest tegen het bestaande geldsysteem. Je zult het met me eens zijn dat het merendeel van de verzamelde handtekeningen daar betrekking op heeft. Daar verrichten jullie goed werk. Het criminele karakter van de huidige structuur kan niet genoeg benadrukt worden. Waar jullie wel goed aan zouden doen is de energie die door ons (=iedereen) in dit forum is gestoken om argumenten tegen het bestaande systeem aan te leveren te catalogiseren. Anders moeten we te pas en te onpas dezelfde argumenten aanleveren bij iedere losse flodder.

Op de tweede plaats gaat het om het vinden van een oplossing. Daar gaat het hier helemaal mis om de simpele reden DAT ons geld met een oplossing komt. Je zult het ook met me eens zijn dat die oplossing nauwelijks op niet gedragen zal zijn door alle handtekeningen die verzameld zijn. Sterker nog, jullie zijn aardig aan het modereren en een goed overzicht van welke oplossingen er allemaal in dit Forum verstopt zitten ontbreekt. Ik kan mezelf nog wel terugvinden, maar geen geoormerkte oplossingen. Ik geef het je te doen, maar ook hier is een catalogisering op zijn plaats om de gigantische energie die hier reeds in zit een beetje tot zijn recht te laten laten komen.

Zonder (onpartijdige) inventarisatie wordt dit forum niet meer dan een openbaar afreageer-hoekje en dan zie je door gebrek aan effect dat de zaak doorbloed (op de recente opleving na dan). Dan laadt je ook de verdenking op je dat je een val bent voor tegenstanders van het status-quo. Als ik dan ook nog eens hoor in de wandelgangen dat je een NelisEFL hebt verbannen van dit forum omdat deze “reclame” zou maken voor zijn standpunt dan is dat op zijn minst niet fraai en vraagt om openbare uitleg. Zijn suggesties verdienen wat mij betreft een plaats in een rijtje oplossingen, een rijtje dat ik maar niet gevonden krijg, terwijl ik wel een soort conclusie moet aanhoren in de tweede kamer.

Ok, je vraag en mijn idee : Roep forumbezoekers op en biedt ze de mogelijkheid om de twee probleemstellingen te inventariseren : A. Argumenten tegen het bestaande systeem en B. Oplossingen daarvoor. Laat ons (de handtekeningenzetters) daar dan maar weer eens op los.

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Het is heel makkelijk om ergens tegen te zijn. Het hele mooie aan (het burgerinitiatief) Ons Geld is juist dat het een serieus alternatief aanbiedt.
Er was al decennia, zo niet eeuwen, al protest tegen het huidige geldstelsel. Dat er nu eindelijk gesproken wordt over een wetenschappelijk onderzoek naar geldstelsels is omdat we hebben aangetoond dat het anders kán.

Vooralsnog volstaan de argumenten genoemd op onze website op dit punt. Desalniettemin wil ik best een onderwerp ondersteunen dat al die argumenten in een categorie plaatst.
Welke losse flodders bedoel je overigens? Hier op het forum of elders?

Helemaal mis?
Nauwelijks gedragen?

Dit zijn grote aannames gerrit. Naar mijn idee weten de mensen wel degelijk waar ze voor getekend hebben. Er van uit gaan dat ze alleen getekend hebben als protest en onze voorstellen helemaal niet eens ondersteunen vind ik een aanname die grenst aan het belachelijke. Wil je suggereren dat mensen ons burgerinitiatief niet gelezen hebben en het gewoon blind hebben getekend, omdat er eindelijk een gecoördineerd protest kwam en dat ze even negeerde dat wij al een alternatief aanboden? Je stapelt hier aannames op aannames en dat vind ik niet erg netjes en dat is heel zacht uitgedrukt.
De handtekeningen zijn overigens niet ‘verzameld’, mensen hebben hun gegevens achtergelaten op de daarvoor bestemde website.

[quote=“gerrit, post:11, topic:176”]
Zonder (onpartijdige) inventarisatie wordt dit forum niet meer dan een openbaar afreageer-hoekje en dan zie je door gebrek aan effect dat de zaak doorbloed (op de recente opleving na dan).
[/quote]Wederom een aanname.

Dan laadt je ook de verdenking op je dat je een val bent voor tegenstanders van het status-quo.
[/quote] Deze mag je echt uitleggen, gerrit, op welke manier ben ik een ‘val’? Ik ben namelijk ontzettend anti-status-quo, maar ben simpelweg van mening dat beschaafd debatteren een onderdeel is waar we tijd voor dienen te maken, hoe lang dit ook zal duren. Haastige spoed is zelden goed. Ik heb liever een evolutie dan een revolutie. Natuurlijk realiseer ik me dat de situatie er steeds erger op wordt, maar wanneer monetaire hervorming verkeerd wordt geïmplementeerd dan zijn we mogelijk nog verder van huis.

Als ik dan ook nog eens hoor in de wandelgangen dat je een NelisEFL hebt verbannen van dit forum omdat deze “reclame” zou maken voor zijn standpunt dan is dat op zijn minst niet fraai en vraagt om openbare uitleg.
[/quote] Er is niets mis met het uitdragen van een standpunt, maar er zijn regels waaraan je je op een forum dient te houden en als je dat niet doet, dan loop je de kans dat je niets meer mag plaatsen op het forum.

Zijn suggesties verdienen wat mij betreft een plaats in een rijtje oplossingen, een rijtje dat ik maar niet gevonden krijg, terwijl ik wel een soort conclusie moet aanhoren in de tweede kamer.
[/quote]‘een soort conclusie’, wil je iets duidelijker zijn gerrit? Bedoel je de speech van George van Houts, de moties in de Tweede Kamer of iets anders?
Wat is er volgens jou nu precies zo mis met die ‘conclusie’?

Ok, je vraag en mijn idee : Roep forumbezoekers op en biedt ze de mogelijkheid om de twee probleemstellingen te inventariseren : A. Argumenten tegen het bestaande systeem en B. Oplossingen daarvoor. Laat ons (de handtekeningenzetters) daar dan maar weer eens op los.
[/quote]Dit is praktisch onhaalbaar. Hoe wil je in vredesnaam meer dan 100.000 mensen op dit forum een stem uit laten brengen op A dan wel B?

Tsja Johan. Je opstelling is me duidelijk. Je vraagt om een idee om te helpen en dat heb ik gegeven. Dat is een vorm van toenadering die je blijkbaar niet juichend omarmd. Hoeft ook niet maar zie het toch maar als een verbeterpuntje.

Je stelt dat ik aannames maak, maar stelt er even grote annames tegenover. Is er ook een kans dat ze kloppen? Met 100000 handtekeningen toon je natuurlijk niet aan dat je gelijk hebt, maar dat je een snaar geraakt hebt. Alleen al door de uitdrukking “Ons Geld” win je sympathiestemmen. Mijn ervaring is dat er slecht wordt gelezen. Je hebt er daarom niet iets heel bijzonders mee aangetoond. Dat er nu eindelijk gesproken wordt over wetenschapelijk onderzoek zegt wat over het niveau van de discussie en meningvorming tot nu toe van de betrokken partijen.

Wat er mis is met de conclusies (noem het oplossingsrichting) van Ons Geld is dat het niet Mijn oplossingsrichting is, noch die van vele anderen. Als je jezelf “Ons Geld” noemt verwacht ik een minder partijdige opstelling, het benoemen van de alternatieven en desnoods daarna het geven van een voorkeur. Totdat je hebt aangetoond dat het de beste oplossing is blijft het een persoonlijke voorkeur. Natuurlijk mag dat, maar niet uit naam van Ons.

Zie mijn suggestie voor A en B ook als een voorzet voor een wetenschappelijker benadering.

Beste mensen,
Veel mensen hebben een hypotheek.
Veel mensen hebben hun hypotheek overgesloten met een rente herziening.
Dan moet je boete rente betalen.
Wat is dat die boete rente??
Dat is de toekomstige winst die de bank nu gaat mislopen.
Dat is dus toekomstige winst op geld dat uit het niets is gecreeerd.
Hier zie je het huidige verdien model van de banken.
Dit zou veel mensen kunnen/moeten aanspreken.
Guus

Hoe pak je de aandacht:

Wacht tot het moment dat de financiele bobo’s het ook niet weer weten.

Zorg dat je een website klaar heb staan met info over hoe het beter kan met een steun betuigings mogelijkheid.
Vertaal die naar het Engels en stuur het door naar alle deelnemers in International Movement for Monetary Reform
Vraag de deelnemers in de andere euro landen het te vertalen naar de lokale taal.

Mogelijke aanhef / suggestie: " Bazooka Dragi, of hoe het beter kan"
Wij allemaal houden nu het financieel systeem overeind en het zou dienstbaar aan de economie moeten zijn.

Vraagje, zijn we een democratie of een gedeeltelijke financiele dictatuur???

Dan is het zaak om het ijzer te smeden als het heet is.

“Hr Dragi weet het niet meer, wij weten het beter.”

Probeer publiciteit te zoeken b.v.
Radar, dwdd, Pauw of Jinek, e.v.a. en maak die website bekend.
Gebruik twitter / facebook e.d.

Volgens mij komt het moment dat Hr Dragi het ook niet meer weer over niet al te lange tijd.

Guus

Dhr. Draghi weet maar al te goed waar hij mee bezig is.

Immers bij aanvang van de eurocrisis stelde hij al dat hij alles zou gaan doen wat nodig is om de euro (het huidige financiële stelsel en de banken) overeind te houden en daarmee tevens overheidsbegrotingen financierbaar te houden. Daar lag na het ‘bad’ banken probleem en redding van deze banken de volgende uitdaging. Kredietbeoordelaars veranderden hun focus na het redden van de banken naar de overheidsbegrotingen en staatsschulden zelf met het gevolg dat de rente op staatsobligaties de pan uitrezen.

De Grieken zijn ook slechts de zondebok van de crisis en de angst voor deflatie de drogreden voor het beleid van de ECB.

Ondanks mijn forse kritiek op het beleid van de ECB besef ik terdege wel dat het vooralsnog onontkoombaar is, de enige manier om de euro te redden en de EU bij elkaar te houden.

Als het niet gaat lukken zal er een wereldwijde recessie ontstaan die zijn weerga niet kent in de hedendaagse geschiedenis. Zoveel Europese beurzen die gaan crashen, waarvan het overgrote deel van de bedrijven reeds in buitenlandse handen is.

Precies dat is wat het ‘too big to fail’ principe inhoud.

Juist de plannen van Ons Geld kunnen de negatieve tendens en gevolgen van dit beleid doen keren, maar hoe krijg je dat onder de aandacht bij de ECB en overtuig je ze ervan dat het de enige juiste weg is uit de crisis.

Tevens is het de manier om juist de welvaart die er nog steeds is binnen Europa te behouden. Europa is zowel als machtsblok en als totale economie te klein om op te boksen tegen de rest van de wereld.

Echter binnen Europa kunnen we de spelregels wel veranderen ten goede van de interne onderlinge economie. Als wij het goede voorbeeld geven en het ‘geld als schuld creatie probleem’ weten te hervormen zonder de rijke elite overmatig te belasten en zodoende nog meer geldvlucht te veroorzaken, dan zal de rest van de wereld wel moeten volgen.

Immers als er één schaap over de dam is dan volgen er meer.

Vergeet tevens niet dat er zeer veel speculatie plaats vindt op het falen (m.a.w. faillissement) van de euro en uiteenvallen van de Europese Unie.

Dat dient absoluut te worden voorkomen, niet in de laatste plaats voor ons eigen belang, maar dat voor de gehele wereld!

De tijd voor een nieuw Europees geldcreatie systeem is aangebroken, helaas is de Europese politiek te druk met andere zaken, zoals het futiele vluchtelingenprobleem. Die moeten echt wakker geschud gaan worden, want zij moeten die wijzigingen gaan doorvoeren.