Het grote onbekende

Nederland is in verhouding een klein vlekje op de wereld. Klein in de zin qua oppervlakte. op de immense wereldkaart die ik aan de muur heb hangen. Aan de ander kant: een prima positie als het gaat om de ligging aan zee, een belastingvriendelijk klimaat heeft wat zorgt voor een warm welkom in dienst van diegene die zich er toe geroepen voelt en trots op haar " koopmanschap" door de eeuwen heen.

Als een Amsterdamse Universitaire student uit het raam kijkt ziet hij of zij een bijzonder gebouw. De gevel van het Oost Indisch huis wat ten tijde van de Republiek de functie had van bestuurscentrum. Van de Amsterdamse kamer voor de Verenigde Oost Indische Compagnie. De VOC verkoopt voor het eerst in de geschiedenis vrij verhandelbare aandelen. De effectenbeurs is in de zeventiende eeuw een feit, de aandelenhandel is dan ook een feit.

En hoewel onze pijlen gericht zijn op o.a. de Banken en Bankiers is een stukje reflectie op haar plek. Amsterdam als handelsstad en de VOC als Handelskamer zijn mede oorzaak van de creatie van geld. Maar wie weet het nog en wie wil dit eigenlijk nog weten.?

Vraag het aan de medewerker van V&D. Die trouw is aan de vlag en wimpel van een oer Hollandse Bedrijfsnaam. Maar de kracht en macht van het geld een puur Amerikaanse aangelegenheid is. Vraag het aan de bewoners uit Groningen die de dupe zijn van het NAM koopmanschap met kapitein Kamp die een gordijn opwerpt om de waarheid geen waarheid te laten zijn. Het geld moet ten alle tijden (terug) gewonnen worden.

Geld heeft vele vormen van leven gekregen, en heeft zich in diverse cellen van de Nederlandse samenleving genesteld. Zich- en Onzichtbaar. Soms onder de Nederlandse vlag maar met een Buitenlandse wimpel. Waar moet je beginnen om geld weer geld te laten zijn. Misschien wel denken als een Koopman!

de Pluis

Als zelfstandige denk ik mijn hele leven al als een koopman, dat helpt inderdaad. Het blijkt ook dat op de momenten dat je dit niet doet, dat je de mist ingaat.

Echter politiek en koopmanschap gaan slecht samen, evenals naar mijn mening marketing en koopmanschap, want goede producten of diensten leveren verkopen zichzelf wel. En tegenwoordig blijkt de combinatie politiek en marketing ook geen gelukkig huwelijk meer.

Inderdaad de VOC was zowel een groot voorbeeld als een gruwel voor anderen in die tijd, het woordje bank is volgens mij zo Nederlands als wat. De waarde van schuldpapieren werd volgens de geschiedenis echter juridisch bekrachtigd in Londen, de Engelsen deden wat de VOC deed namelijk nog een keer in het groot over, en hebbenn dit zodoende ook de rest van de wereld opgedrongen. De Fransen zagen het er niet in zitten en in Amerika hebben ze dit in principe onderling ook nog een (paar?) keer uitgevochten in een iets andere context.

Het betekende ook het einde van een Amerikaans tijdperk, het ‘oude’ wilde westen, waar het recht van het grootste pistool nog zege vierde i.p.v. een velletje papier met een krabbel erop.

De Amerikaanse president welke het vredesakkoord toen ondertekende gaf later toe dat hij in feite daarmee het patriottisme definitief de nek om had gedraaid door het volk over te leveren aan een stelletje aristocraten (toen al in het bezit van praktisch alle banken) en vroeg zich ernstig af of dit wel de juiste weg was, maar het wilde westen was natuurlijk ook niet bepaald een pretje voor alle goedwillende burgers.

Londen behoort niet voor niets tot de grootste financiële bolwerken in de wereld. Ze willen voor geen goud aan de euro, want daarmee geven ze hun financiële onafhankelijkheid op. Buiten alle bijkomende risico’s natuurlijk. Zij willen eigenlijk ook liever niet meedoen aan de stresstesten, of manipuleren gewoon de rente om daarvoor te slagen.

De wereld is een vat vol tegenstrijdigheden, daar zullen we het mee moeten doen, zonder is ook een saaie bedoeling. Echter om te voorkomen dat door te extreme tegenstrijdigheden het vat begint te borrelen en dreigt te exploderen, dien je in het beleid vooral het midden te blijven masseren en alle extremen via positieve prikkeling te stimuleren naar dat midden te bewegen, want daar is het beter vertoeven. Dat kost inderdaad extra geld en levert misschien op korte termijn weinig tot niks op, maar op de langere termijn is het denk ik een zeer goede oplossing om je economie weer echt op poten te krijgen en vooral mensen met plezier aan het werk te krijgen, dat is namelijk heel erg belangrijk om de absurde stijging in alle gezondheidskosten te bestrijden. De invloed daarvan wordt door de huidige politiek dusdanig onderschat.

Een basisinkomen voor iedereen op de wereld naar gelang waar je leeft, zoals op deze website ook wordt aangekaart zou een grote hulp zijn tegen ongewenst borrelen, van daaruit kun je prima gaan stimuleren.

Maar terug naar Londen, wat was voornamelijk de reden dat waarde van ondertekende schuldpapieren juridisch bekrachtigd en verhaalbaar werden?

Juist, om het risico tegen mogelijk verlies bij een investering te beschermen en te beperken voor de investeerders. Dit maakte in feite de weg vrij voor speculatie en het gehele beursstelsel.

Feitelijk nutteloos, stimuleert oneerlijke competitie, is zeer kostbaar voor de gehele samenleving en vooral een kwetsbaar onderdeel in ons financiële stelsel. Het heeft onder andere geleidt tot de ontkoppeling van de dollar aan goud, welke nu nog voor tweedeling in bepaalde kampen zorgt en soms het onderwerp van hevige discussie tot oplossing van de schuldencrisis kan zijn. Tegenover schulden moet immers toch vermogen staan. De ontkoppeling is verkocht onder het mom dat daarmee de oorlog in Vietnam gefinancierd kon gaan worden, maar dat was iets te kort door de bocht naar mijn idee, ook toen was er veel meer aan de hand, want het schuldenplafond van de VS kon niet meer omhoog omdat de dollar aan goud gekoppeld was.

We zullen later veel meer echt werk moeten hebben om al die mensen ergens bezig te houden zeg. :slight_smile:

Dit verhaal weerspiegeld slechts mijn mening en zal ongetwijfeld qua feiten niet precies kloppen, maar de grote repeterende lijnen zijn volgens mij duidelijk voor iedereen zichtbaar en waarneembaar.

Beste de Pluis…Ik ga filmen in Amerika en juist ook met aandacht voor de WIC…mogelijk nog meer bepalend geweest voor waar je over schrijft. De bedoeling is een documentaire te maken waarin ook jouw verhaal een plek heeft, omdat het inderdaad vier eeuwen van behoorlijk veel zakelijk, maar ook wetenschappelijk machtsvertoon heeft opgeleverd. En dat systeem loopt op zijn einde. Ook saillant detail: velen die naar Amerika gingen om het land op te bouwen waren economische vluchtelingen, precies zoals degenen die we nu weigeren, de zwarte medemens uit Afrika…En nog pijnlijker: die zwarte mens heeft ons het succes gebracht, want de hele Amerikaanse welvaart is door extreme slavernij opgebouwd.
We krijgen de kans de verhoudingen te verbeteren…maar we doen het met moeite…waarom…omdat we bang zijn. Bang om te delen. Terwijl delen juist zo leuk kan zijn. Ik nodig mensen uit om een, net als bij emigranten, botje bij botje te leggen via crowdfunding, omdat ik zelf ook geen geld genoeg heb voor mijn werk…het is een uitnodiging, geen aanval…zo zouden we de vluchtelingen ook moeten zien…als mensen die ons uitnodigen iets recht te zetten en te delen.
Ik zal proberen dat in de documentaire te verwerken… Ik ga het materiaal ook voor een speelfilm gebruiken zie www.voordekunst.nl ‘Heilige Hartstocht II’ …Voel je vrij

Dank voor je reactie, en een pracht initiatief. Maar de macro onzekerheid gaat verder als het fenomeen angst. Factoren die mede bepalend zijn voor de grote onzekerheid zijn de politiek beslissingen uit het verleden, de ontwikkeling en impact van internet, de individualisering etc. En het gaat verder als de kleur zwart, angst en onzekerheid zijn kleurloos.

de Pluis