Ik ben ik, en heb een eigen Bank

Als ontmoet-fanaat trek ik op gezette tijden de wijde wereld in, om mijn Westerse gedachten te laten voor wat ze zijn. Deze keer ben ik met m’n rugzak door Sri Lanka getrokken. Lopend, fietsend, etc heb ik ontmoet. Heb de ander ontmoet, gesproken en ben me weer bewust dat ik er toch echt ben. Een land vol contrasten, vol met tegenstellingen en voor mij onbegrijpelijke regels.

Nu is er een vervelende gewoonte die het reizen mogelijk maakt en dit is het hebben van geld. Als u denkt dat ik als freelancer onbeperkte financiële mogelijkheden heb, helaas pindakaas. Maar ook met zeer bescheiden middelen kun je zien, beleven en ervaren. En om een ezelsbruggetje te maken naar GELD. Sri Lanka is ook wat dit betreft een bijzonder land.

Banken voor Moslims, Hindoes, Arbeiders, de beter gesitueerden etc alles is er mogelijk, en afgestemd op de doelgroep. Ben op scholen geweest, en studenten ervaren dit als normaal, mensen vinden het vanzelfsprekend dat de eenvoud bij hun leven hoort en dat een ieder z’n plek weet. Ik kan u vertellen een heel aparte ervaring. Hoelang dit allemaal nog kan duren weet ik niet want er is een tsunami aan Chinese invloeden te herkennen. Auto’s, banken, brommers, ruilmiddelen, en weet ik wat nog meer, het is allemaal in opkomst.

Een Bank voor een doelgroep, hoe vreemd is dit eigenlijk?

Krijg bij terugkomst gezellig een postpakket van de Kinderen overhandigd. Ik kan 10.000 Euro “krijgen” van de ING om de vakantie te regelen waar ik zo lang van gedroomd heb. Wat een aardige mensen. Eens denken wat ik er allenmaal nog meer mee kan doen, mmmmmmm?

In Sri lanka hebben de Banken nog geen eensgezindheid weten te bereiken. Maar dit is een kwestie van tijd, of misschien ook niet. Hier is het een pact en het gepeupel ondergaat. Soms ben ik stinkend jaloers op landen die op zoek zijn naar de eigen (financiële) identiteit en nog niet weten wat moet, wat kan en wat goed is voor het gepeupel. Ik weet het wel maar stel niks voor. Een Westerse wetenschap!

de Pluis

Welkom terug op het forum de Pluis!
Ik miste je al, maar je zat dus heel die tijd op Sri lanka, dat verklaart een hoop.
Er is volgens mij nogal wat gebeurd in je afwezigheid.