Ik ben je vergeten, nou en

Sla ik vanmorgen mijn krant open, en lees dat een PVDA jonkie zeer, zeer trots is dat de bonus-mannen geen bonus meer willen. Bijgestaan door een SP dame die er nog een schepje boven op doet. Bravo voor zichzelf, want het komt allemaal door de Maatschappelijke onrust en de enorme Politieke druk die er geweest is.Op naar de wereld draait door, want doordraaien kunnen ze als geen ander.

Zalm, die in een pril verleden baas geweest is van de criminele DSB bende, en hele gezinnen over de kling gejaagd heeft samen met z´n vriendjes Robbie Linschoten en Frankie de Grave. Of het allemaal op hun cv staat,ik denk het niet. Gelukkig zie ik ze nog steeds optreden als deskundigen in allerlei programma´s, want wie heeft er nu meer verstand van stelen dan een dief? Precies…

Blok van KPN, die afziet van de extra euries. En niet omdat hij moet. Nee, omdat hij binnenkort aan tafel zit met doofstomme vakbondsleden om ze vertellen dat hij een paar 1000 mannen en vrouwen de straat op knikkert, en dan z’n euries op gaat strijken. En dit laatste verteld hij dan weer niet, hij heeft ook zo druk!

Nee het is goed met de heren, die gaan gewoon lekker hun gang. Het stelen gaat gewoon door, niets aan te doen.

Afgelopen donderdag stond ik te kletsen voor een 40 tal ROC studenten over gedrag, schulden en dromen. En van de veertig staken er ruim 30 hun handen in de lucht op mijn vraag: wie er schuld heeft? Hoe erg is dit? De toekomst wacht ze op, en ze hebben nu al een probleem. Telefoon, rood (mogen) staan, niet te betalen zorgverzekeringen, studieschuld…nu al last van de dromen die ze waar kunnen maken. Mijn god…

Mijn generatie is verloren, en hebben geen perspectief meer. Als ik over een paar jaren wellicht nog AOW ontvang en ik krijg pijntjes, een beetje de weg kwijt ben. En kan de medicijnen niet krijgen die ik nodig heb. Dan takel ik gewoon af, en verga.

Maar de graaiers van nu hebben daar geen last van, want daar graaien ze tenslotte ook voor. En wat moet ik nu bij m’n volgende college op scholen gaan vertellen? Zal ik ze gaan vertellen dat graaien een must is om de toekomst een toekomst te laten zijn? Is dit de weg die de jeugd moet bewandelen, moeten we ze leren te graaien…

Later, later als ik oud ben, en naar buiten tuur en terugkijk op mijn verleden denk ik, mijmer ik vast: het meeste ging goed. Maar is nu een schoon geweten belangrijk of voor nu: gewoonweg m’n zakken vullen? Waarmee kan ik straks de medicijnen mee betalen?

Op een moment zal het Burgerinitiatief hopelijk in de Kamer gehamerd worden,wat ik oprecht hoop! Maar helpt het Krisjna van 16 die 4000 euro ergens vandaan moet halen, Harm die elke dag alleen maar MacDonald eet omdat een euro voor een Hamburger, goedkoper is dan een diepvries maaltijd of Susan die,omdat ze er goed aan deed het eigen risico te verhogen van haar zorgverzekering maar haar voet brak, nu ook een bak ellende heeft. Veel mbo- schoolverlaters en studenten die schijnbaar niet bij de les zijn, goh wat vreemd.

Als u als initiatiefnemer zich sterk maakt voor ons geld, doe het dan niet voor mij maar voor Krisjna, Harm en Susan. Die hebben ook recht op een duwtje in de rug. Niet vergeten, ik vindt ze namelijk wel belangrijk!

de Pluis

PS: Alex succes met kopen van je nieuwe vliegtuig, en laat je pilotenvriendje effe checken. Ook al zit het niet in je basisverzekering. Het is het waard, ook omdat alles wat je doet, ons geld is. De groeten aan Max die het heel goed doet met de verkoop van de Micro-kredieten.Toppers zijn jullie, echt waar!

Inderdaad voorlichting is heel erg hard nodig ! Het begint bij ouders en scholen !
Vergeet niet het puberende brein en fases waarin zij nu verkeren en het milieu in velerlei opzichten waarin zij worden opgegroeid.
Jammergenoeg ben ik geen openbare spreker voor grote groepen. Ik probeer wel in het klein aan mijn 18 jarige MBOscholing/student en haar vrienden dit onderwerp bespreekbaar te maken.
Ik probeer haar bij te brengen dat zij eerst moet sparen voor dingen die ze wil kopen… en vertel hoe het werkt of liever gezegd hoe het niet werkt.
Ik ben benieuwd naar de reactie’s van docenten en leerlingen n.a.v een lezing gegeven op scholen !

De Pluis is met name in het Westen van land werkzaam aangaande dit onderwerp, en is bezig het uit te rollen in de Achterhoek. Waar u woont weet ik niet maar ik durf de stelling aan,gedrag en schulden hebben een nationaal karakter. Door de wijze waarop de colleges gegeven worden in combinatie met de methodieken en voorbeelden gebeurt er wat in de hoofden bij menigeen. Zijn de colleges volmaakt, nee. Maar er gebeurt tenminste in praktische zin wat, Wederom sta ik volgende week voor een aantal werkgevers te prediken omdat het voor velen een onbespreekbaar onderwerp blijkt te zijn. Wat de Pluis betreft…het moet op de schoolagenda komen van de docent omdat de invloed van schulden, de levenssfeer beïnvloed met veel negatieve neveneffecten. Er is nog een lange weg te gaan, maar de Pluis geeft nooit op. Maar het besef is er wel…nu de anderen nog

Erg sterk stuk dit De Pluis, verzet is het devies en hoe meer stemmen zich laten horen hoe beter