Ik ben knap en niemand weet het

Wat is het geheim van het bestaan? Dat sommige weten dat je er bent?

Een krasse uitspraak van een zeer, zeer bekende filosoof, die u waarschijnlijk niet kent. Het is namelijk Ome Jan. Een kolenboer waar ik een aantal jaren naast gewoond heb. Zo één met een paard en wagen en als kind van m’n moeder te horen kreeg: niet op het erf spelen van Ome Jan, want je kleren worden vies. U begrijpt, ik ben vaak vies geweest en voorzien van een rood oor. En dit laatste dankzij mijn moeder. Maar ook Ome Jan wist volgens mij niet, hoe belangrijk zijn “filosofische” uitspraken eigenlijk waren!

Sinds het omvallen van de Amerikaanse L Bank weet de wereld hoe het spelletje Domino gespeeld wordt. De één naar de andere Bank viel om, en Overheden grepen in om sommigen overeind te houden. En om dit te voorkomen bedacht de Nederlandse Overheid de regel: geen onderlinge deals meer sluiten- in het leven te roepen. De wereld was tevreden, en er was niets meer aan de hand. Bijna niets meer aan de hand…

De marktwerking is nog steeds een prachtig fenomeen in de economische wereld, en de Banken jongens en meisjes zijn wereldkampioen creativiteit. De lente zorgt voor de geboorte van kalfjes en lammetjes achter mien huuske, en van kleine Bankjes. Groot Banken mogen geen handje klap meer doen, en krijgen nu ook kleine Bankjes. Zo is de KNAB bank een dochtertje van Pappa AEGON en rommelen de Pensioenfondsen in de marges, gezellig mee.

Laat ik de ogen voor even sluiten en bedenken dat Bestuurders van de kleine, nieuwe Bankjes en de Pensioenfondsen, zin krijgen in een potje Domino? Zou dit misschien ook een beetje ruis op Maatschappelijk niveau kunnen geven? Nee toch…Jeroeeeeeeeeeen!

de Pluis

PS: Verstoppertje spelen was in mijn kindertijd ook een spelletje. Veel plezier…