Ik breng het geluk, alleen voor u

Als freelancer ben ik bewust aan het ondernemen. En soms heb ik gesprekken met de “wellicht” opdrachtgevers, die ervoor zorgen dat ik bij thuiskomst als een zombie met de drie honden aan mijn zijde, uit het raam tuur. Tuur, omdat ik werkelijk niet begrijp dat ze een bestaansrecht hebben in dit prachtige land, en ver over de landsgrenzen heen. Leest mee…

Met de regelmaat van de klok lees, hoor ik dat Ondernemers kapitaal nodig hebben om wat men noemt, te groeien. Lenen van sommen geld is, begrijp ik geen probleem mits…

Nu reageert de Pluis soms ook op oproepen die op een site met de prachtige naam: One World staan. Op deze site staan nagenoeg functies met een Buitenlands profiel. Voor zover ik het kan begrijpen, staan alle Organisaties erop die een relatie hebben met een vorm van Ontwikkelingswerk. Meestal wordt ik afgewezen vanwege mijn leeftijd (inderdaad, de beperkte houdbaarheidsdatum) maar gaandeweg leer je de site wel lezen. En ook op deze site wil men heel vaak geld, geld en nog eens geld. Of mensen die het kunnen vinden. .

Zelf heb ik geruime tijd geleden alweer, een gesprek gehad met een heer van de organisatie: Qredits. Ook zij hebben een prachtige site met daarop de foto van onze Koningin. Topic: Micro financieringen.

Nu weet ik uit opgedane internationale ervaringen, dat het verlenen van Micro financieringen aan arme ondernemers, in veel gevallen geen (economische) groei veroorzaakt of het bestaansrecht van de ondernemer vergroot. Banken die de microkredieten verstrekken leggen ook beslag op een hut, vee, oogst, etc indien er niet betaald kan worden. En is de ondernemer genoodzaakt om een andere lening af te sluiten, tegen een hogere rente met alle gevolgen van dien.

Verstrekken is een stap. Maar zonder op voorhand te bepalen wie geschikt is, het ontbreken van begeleiding, onderzoek van het perspectief en ontbreken van een lokale coördinatie, is het woord Micro meer dan te rechtvaardigen. In negatieve zin dan!

Microkrediet is ook een onderdeel van de financiële crisis waar we nu midden in zitten. En is bezig zich in stilte te nestelen over onze grenzen heen. In de economie, en in het denken handelen binnen de verre oorden. . Ontwikkelingswerk, wat is dit eigenlijk? En hoe noem je ondernemerschap zonder lening? Wie het weet mag het zeggen???

de Pluis

Ik weet het antwoord. Dat heet zelf je broek ophouden, jezelf bedruipen.

Dat is ook heel goed mogelijk als freelancer of zelfstandig ondernemer, mits de markt en economie een beetje goed en op orde is. Aan de andere kant ontkwam je er niet aan om grotere orders voor te financieren, die tijden zijn bij mij in ieder geval definitief voorbij, het is boter bij de vis of vooruit bij aankoop. Alleen bij arbeid kan je tegenwoordig nog enigszins het risico dragen om achteraf te laten betalen.

Deze zo geroemde marktwerking is namelijk helaas niet altijd even goed voor de economie als dat er beweerd wordt, zorgt tevens voor het ontstaan van nieuwe schuldenballonnen, onderlinge prijsafspraken. En voor freelancers en kleine zelfstandigen is het al helemaal niet gunstig voor hun eigen concurrentiepositie, want deze worden vermalen in het geheel door de grote jongens.

Er zullen weinig zelfstandigen zijn die sinds de euro hun prijzen hebben kunnen of durven te verhogen, terwijl het in feite toch echt de bedoeling is dat dat nu wel gaat gebeuren, linksom of rechtsom, dankzij de opnieuw gevulde bazooka van Dhr. Draghi.

Ik vind het niet meer dan logisch dat iets wat grootschalig al een fiasco blijkt, dat het in het klein ook fiasco’s oplevert. Het micro krediet levert dus in de praktijk micro succesjes met veel meer grote fiasco’s op.

Zoals belastingen voor overheden verslavend werken, zo werken kredieten voor ondernemers ook helaas. Dit altijd maar in de drang naar nog meer en nog beter.

Voor de rest denk ik dat bij kredietverstrekkingen voor ondernemers vooral de juiste en goede intentie van belang is, van beide partijen, niet zozeer wat een investering kost of wat het per definitie direct of later oplevert. Op het moment dat er mensen bij betrokken zijn en/of raken die gewoon met goede dingen voor de maatschappij bezig zijn, dan is dat stuk al pure winst, ongeacht wat het ook mag kosten!

Want geld is maar geld, het blijven slechts een paar getalletjes op een rijtje en zelf kunnen we bepalen waar we de komma zetten.