Ik hoor ook bij de massa, en u?

Ad captandum vulgus

om het volk te winnen

Het is zondagmorgen rond de klok van acht. Onze drie honden zijn wakker, en vinden dat het tijd is voor de ochtendwandeling. Buiten is het stil, en loop ik in gedachten richting het mini-stads-bos. Voor mij is een wandeling die start voordat de Stad wakker wordt, een prima begin van een dag. Ik tel op een paar honderd meter, zo’n 10 borden met daarop de tekst: Te Koop. Ben eigenlijk best benieuwd naar de verhalen die erachter zitten? We lopen in stilte terug naar huis, het is fris.

Ik klik op de site van onsgeld.nu, en lees onder andere dat er een schrijver blij is dat er in Noorden van de wereld een discussie op gang komt over het onderwerp geld en klik na het lezen op een video. En zie, hoor een discussie over dat verrekte geld,

En de waarheid gebiedt mij ook nu te schrijven dat op deze vroege zondagmorgen,mijn rechter wenkbrauw de hoogte ingaat. Een Overheid die in gesprek gaat met elkaar over een proces wat ze zelf in stand houden, is een gesprek zonder diepgang. Een video met bevlogen, intelligente mensen is voor een buitenstaander een prima zap-moment. Ik begrijp de intentie maar het is geen " volksvermaak" en zal hen niet aanspreken die mede verantwoordelijk kunnen zijn voor de hervorming, verandering van het denken over en werken met geld. De massa.

Stel dat iemand in deze wereld om mijn mening zou vragen over, laat ik eens een voorbeeld noemen, Geld dan zou ik een groot voorstander zijn om aan een ronde tafel met omdenker- en visionairs hardop naar elkaar te praten, en de doe-pijlers ook te gaan richten op het Maatschappelijk Debat.

Ik weet dat er congressen, seminars etc zijn waar de massa rechtstreeks aangesproken en of uitgedaagd kan worden, maar ik zie de topic Geld niet op de agenda’s staan. Wellicht sla ik de plank volledige mis, en vinden er wel allerlei ontwikkelingen plaats die ik gewoonweg niet zie. Wat natuurlijk kan, als anoniem onderdeel van de massa. Maar wellicht is het dan ook typerend voor hen die de veranderingen, hervormingen voor ogen hebben en mij vergeten zijn of niet belangrijk genoeg vinden.

Terugkijkend zie ik dat een verandering die ingezet is door grootheden als Mandela, Gandhi, Lech Walensa, Pim Fortuyn etc de massa aanspraken, en de hervormingen een aaibaarheidsfactor gaven. Een hervorming een hervorming laten zijn is niet alleen een vraag van intelligentie maar ook in staat zijn te vertalen. Een forum is geen spandoek, en het geschreven woord is minder moedig dan het uitgesproken woord.

Intentie zonder herkenning en acceptatie door de massa, in zinloos. Intentie zonder de eenvoud van het massa-denken, is heel goed voor jezelf. En is Geld niet van en voor een ieder?

De Pluis

Er vinden inderdaad heel wat processen plaats en er gebeurt van alles, maar het blijft inderdaad heel erg onder de radar en veel mensen krijgen onze boodschap niet mee. Het zou fijn zijn als er een vertaalslag gemaakt kan worden zodat iedereen onze boodschap snapte en dat we een publiek debat of discussie zouden krijgen op dit onderwerp, maar daar zijn we helaas nog niet.

Gelukkig zijn daar nu De Verleiders met hun toneelstuk ‘door de bank genomen’. Dit schijnt dátgene te doen waar wij op zitten te wachten. Het maakt het geheel behapbaar voor een groter publiek. Het is niet hetzelfde als een kassakraker in de bioscoop, maar het is als vooruitgang niet te onderschatten. Het balletje begint te rollen!

Natuurlijk zitten wij bij Ons Geld niet stil en willen we dat meer mensen kennis maken met ons gedachtegoed. Hiervoor zijn we aan het kijken hoe we voort kunnen borduren op het toneelstuk van de verleiders. Wanneer hier concreet meer over te melden valt, dan laat ik het weten.

Bedankt voor de aanzet van deze discussie, want geld hoort inderdaad van en voor iedereen te zijn.