Knorrepot met verlengsnoer

Prachtige dag. Dus de oude Moto Guzzi met bakkie onder het zeil vandaan gehaald. Een druk op de knop en… niets. Startkabeltje, en na wat vreemde geluidjes komt de zaak tot leven. Het is prachtig weer, leren jekkie weer noem ik het al 30 jaar.Tuf Tuf- en aan de koppen van de Lease debielen te zien gaat het allemaal te langzaam. Een klein beetje gas, de koppeling in en als cadeau krijgt de autorijder een gratis Italiaans rookpluimpje in zijn airco aangeboden. Beetje groen van kleur, dus erg duurzaam.

Tijd voor een piraatje. Motor aan de kant, en even de telefoon bekijken of er iemand geprobeerd heeft mij te spreken. Nada, dus een beetje vegen om te lezen dat China een Nederlands bankje heeft gescoord die ik betaald heb, een VVD’er smaak heeft door een flesje wijn van goede kwaliteit in z’n mik te gooien om daarna de oeroude strijdkreet Alaaf uit te schreeuwen en elkaar een koppie kleiner maken een nieuwe volkssport geworden is.

Ik druk op het knopje en hoppa daar ga ik weer. Hoe prachtig is het Groningse landschap. Zo nu en dan een huuske, en als het aan de vriendjes van Shell en de Politiek ligt straks helemaal geen huuske. Zal vast zo zijn om het Groningse landschap nog mooier te maken. Wat een aardige mensen, heb me zeker in ze vergist!

Remmen op m’n oude brik vraagt om vooruit zien, dus als ik in de verte twee enorme tenten in een weiland zie staan is mijn nieuwsgierigheid gewekt. De motor geparkeerd en ik zie veel jong en lui in- en rond te tenten. Een cannabis geur komt me begroeten evenals een Meiske met gitzwart haar, 10.000 ringen en bellen in en heeft net zoals de Pluis, een paar militaire laarzen aan. Ik ben geland in de wereld die Hackers heet.

De Pluis heeft basis kennis als het gaat om de bediening van zijn lap top, punt. Maar het niveau wat ik nu zie gaat veel verder. Aardige mensen trouwens, een bakkie maar wel m’n eigen rokertje.

Spelletjes, Games, gemoedelijke sfeer en beeldschermen, kabels. Heel veel beeldschermen en heel veel kabels. Een kereltje geeft mij een hand, en we raken aan de praat. Hij laat me vol trots zien dat hij met z’n vrienden de computer van een Big Bank binnen dringen kan. Wat the fuck…

Ik boemel terug met een enorme lach op m’n gezicht. Enerzijds omdat m’n 30 jaar oude Italiaan vrolijk onder mij knort en anderzijds, omdat een Gronings mannetje in een weiland met een joint tussen de vingers, in staat is om de beveiliging van ook mijn centjes, te manipuleren.

Dure pakken willen mij anders doen geloven en de Chinezen denken een overeind gehouden, veilig Bankje te hebben gekocht. Ik weet beter. In Groningen zit het gevaar. Leuk gevaar dat wel, en daar horen ongeschonden huuskes bij.

de Pluis

Kunnen we het nummer van meneer de hacker krijgen? Leverage enzo.

Met vriendelijk optimisme,

Luuk de Waal Malefijt, initiatiefnemer Ons Geldwww.onsgeld.nu | www.facebook.com/onsgeldbeweging | www.twitter.com/HervormOnsGeld

mede-initiatiefnemer Burgerinitiatief Ons Geldhttps://burgerinitiatiefonsgeld.nu

Tja, ik zou wel willen maar afspraak is afspraak.

de Pluis