Verzameltopic discussie over geldcreatie op Follow The Money. (FTM)

Verzameling van de verschillende artikelen die vanaf 8 november 2014 zijn geschreven mbt het debat over geldcreatie en het daaruit volgende burgerinitiatief Geldschepping. Zowel voor als tegenstanders aan het woord. Met informatie wanneer het artikel is geschreven, door wie, titel van het artikel of het een reactie ergens op is en de link naar het desbetreffende artikel.

8 november 2014
Joelen om bankiers. Als kinderen bij een poppenkast.
Joris Heijn
Reactie op 3e theatervoorstelling van de Verleiders “Door de bank genomen” .

13 januari 2015
George van Houts: “Ons bankensysteem stamt nog uit de tijd van de slavernij.”
Joris Heijn
Reactie op start burgerinitiatief om banken de geldschepping te ontnemen.

14 januari 2015
Speciaal voor George van Houts en de mensen van Ons Geld.
Robin Fransman
Reactie op start burgerinitiatief om banken de geldschepping te ontnemen.

14 januari 2015
Speciaal voor George van Houts en de mensen van Ons Geld, de #DWDD versie!
Robin Fransman
Reactie op start burgerinitiatief om banken de geldschepping te ontnemen. (gedachte-experiment)

16 januari 2015
Waarom geldcreatie zonder schuld wel mogelijk is.
Martijn Jeroen van der Linden
Reactie op column Robin Fransman van 14 januari 2015.

17 januari 2015
Waar komt geld vandaan?
Jesse Frederik
Informatieve column over geld.

17 januari 2015
“Schuldenvrij” geld kan echt niet.
Robin Fransman
Reactie op column Martijn Jeroen van de Linden van 16 januari 2015.

19 januari 2015
Geldcreatie is een overheidstaak.
Reactie op column Robin Fransman van 17 januari 2015.

20 januari 2015
Laat geldcreatie aan de vrije markt over.
Paul Buitink
Reactie op debat over geldcreatie.

21 januari 2015
Een beetje mal.
Robin Fransman
Reactie op column Martijn Jeroen van der Linden van 19 januari 2015.

29 januari 2015
“Het geld is van ons allemaal.”
Edgar Wortmann
Reactie op debat over geldcreatie.
(dit vond ik een heel goed geschreven en duidelijk artikel wat alle facetten bespreekt rondom de geldcreatie)

1 februari 2015
Gratis gewin bestaat niet.
Ewoud Jansen
Reactie op column Edgar Wortmann van 29 januari 2015.

12 februari 2015
“De macht van de banken is uit de hand gelopen.”
Edgar Wortmann
Reactie op column Ewoud Jansen van 1 februari 2015.

16 Februari 2015
Plan van stichting Ons Geld uitgelegd voor burgers én politici
Anton van de Haar

Mooi overzicht!
Ik was niet eens op de hoogte van de eerste, meteen maar even gelezen.

De link naar de Nederlandse e-Gulden bijdrage http://egulden.org/downloads/Een%20ietwat%20verlate%20reactie%20op%20het%20nu%20al%20roemruchte%20EBA%20rapport%20definitief.pdf

Niels / Nelis, wat heeft jouw link te maken met de artikelen op Follow The Money?

Gisteren is er overigens weer een artikel bij gekomen:

17 februari 2015
Rode strepen in NVB-uitleg over geldcreatie
Reactie op publicatie Nederlandse Vereniging van Banken

@Johan

e-Gulden op zichzelf is een nieuwe manier van geldcreatie, alleen dat maakt het artikel al interessant.

Het artikel zelf weerspreekt een mening van de EBA http://www.eba.europa.eu/documents/10180/657547/EBA-Op-2014-08+Opinion+on+Virtual+Currencies.pdf omtrent de gevaren van cryptografisch geld in zijn algemeenheid en e-Gulden in het bijzonder. Het toont aan dat e-Gulden het bewijs is van de onjuistheden die de banken verspreiden en de gedachte manipulatie die deze gevaarlijke mensen proberen te realiseren. De gevestigde orde is, sinds ze rapporteren omtrent cryptografisch geld, een vies sausje aan het toevoegen en dat komt door rapporten als bovenstaande van de EBA. De tekst die ik hier op de site heb staan is de blauwdruk geweest voor mijn link. Wij moeten wel eten ja

Dat is allemaal leuk en aardig, @Nelis_EFL, maar wat heeft het met dit specifieke onderwerp te maken? Je gaat totaal niet in op één van de artikelen. Mag ik vragen op welk artikel van de eerste post je reageert?

Om eerlijk te zijn @Johan heb ik alleen het artikel van Paul Buitink volledig gelezen, je zou kunnen zeggen dat ons artikel een verlenging is op dat van hem. Aan de titels te zien gaat het artikel daarnaast in op/ heeft het aansluiting met:

Ik zal er een keer voor moeten gaan zitten om het exact te weten te komen, maar naar mijn mening is dit artikel door eerder genoemde punten enorm relevant voor het geldcreatie debat. Ik nodig je van harte uit om het te lezen en zelf te beslissen of je het daarmee eens bent, anders zal je even geduld moeten hebben tot ik alle artikelen heb behandeld tot ik je een volledig antwoord kan geven. Misschien moet ik het stukje anders ook een keer naar FTM sturen? Tot slot kan mijn artikel niet echt een reactie op een van bovenstaande stukken zijn, omdat het een aantal maanden eerder geschreven is dan de rest. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de tekst van Paul dus een aanvulling op ons artikel is.

5 Maart 2015
De veelzijdige definitie van geldschepping.
Edgar Wortmann en Luuk de Waal Malefijt
Reactie op definitie geldschepping van NVB.